עיצוב אופנה
2 פרויקטים מעניינים העוסקים במפגש בין האורימי לאופנה,
- האחד של מעצב האנגלי Gareth Pugh – מעצב התלבושות של התאטרון הלאומי לנוער של אנגליה, הציג את הקולקציה בשבוע האופנה בפריס בשנת 2010,. דגמים שחורים ודרמטיים כמחווה לצורניות המוחצנת של דגמי האוריגמי. (פרויקט מס. 8)
- הפרויקט השני של המעצב הברזילאי André Lima, שיצר קולקציית בגדים צבעונית ומקורית בהשראת דגמי אוריגמי קלאסיים, כל אחת מבגדי הקולקצייה הוצג בצמוד לדגם ההשראה מנייר. (פרויקט מס. 9). בשני הפרויקטים התיחסו המעצבים להשראה מנקודת מבט שונה.
עיצוב תיקים ונעלים
תחום אביזרי האופנה – נעלים, תיקים וארנקים, נושק למעצבי המוצר והאופנה, מאופיין בתחלופת טרנדים מהירה מאד והמעצבים נמצאים בחיפוש מתמיד אחר מקורות השראה יחודיים. באוסף המוצרים שנבחרו לייצג את הקטגוריה מוצגים 3 תיקים המבטאים גישות שונות של שאיבת ההשראה מהאוריגמי.
הראשון, ארנק עור של מותג האופנה היוקרתי – Bottega Veneta בו האוריגמי המודולרי משמש כתבנית טקסטורלית לאוביקט בהתחקות אחר קיפולי הנייר התפורים אל צידו החיצוני – ארנק זה מוצע למכירה למהירי החלטה רק ב- 3,680,000$, לצידו מוצגים תיקים / סלים צבעוניים – Akanbe bag, Room basket, הומוריסטים מתקפלים שעוצבו ע"י Takashimi Hojo הנמכרים כפריסת לבד עם הוראות הרכבה פשוטות- משתמשים בעקרון ההרכבה מדו לתלת מימד, וניתן להשתמש בהם בשני המצבים.
והאחרון של המותג הפיני hiramekidesign שבטוקיו שמתקפל ונסגר על בסיס גאומטריה אורימית. (פרויקטים 10-12). עיצוב הנעלים, אחד מתחומי העיצוב החשובים בו קיים פרדוקס תמידי, הנעלים העדינות הסקסיות בעלות העקב הגבוה הן לעולם אינן נוחות ושלא יספרו לכם אחרת… לכן לתערוכה נבחרו נעלי עקב שניסו בעזרת תכונותיו של האוריגמי לענות על הפרדוקס. אומץ ואתגר בפני עצמו. בחירה בנעלי עקב של המעצבת Catherine Meuter הנמכרות ללקוחה בצורה שטוחה, דבר המאפשר לאחסנן בתיק היד ולהרכיבן בשעת הצורך,מהיום אין צורך לסבול מהליכה על עקבים במשך ערב שלם. היתרון הנוסף שלהן הוא הוזלה של תהליך ההרכבה והאחסון במפעל. כתוצאה מניתוח צורני גם מבנה הנעלים המורכבות מיוחד והפוך- העקב מגיע מקדמת הנעל ולא מאחור. (פרויקט מס. 13)
עיצוב תכשיטים ומוצרים
בתחום עיצוב התכשיטים, תחום ויזואלי מוצהר, תחום של דימויים, ו"כאילו", ניתן למצוא מוצרים רבים המשתמשים בצד הויזואלי של האוריגמי, כאלמט אבסורדי בעיצוב – תכשיטים יצוקים, מלאים וכבדים של דגמי חיות אוריגמיים, או תכשיטים דו מימדיים המייצגים גופים אוריגמיים תלת מימדיים. הבחירה להתיחס באופן הזה למקור ההשראה עוטף בתוכו אמירה והופך את אומנות האוריגמי לאיקון תרבותי. (פרויקטים 14, 15).
בתחום המוצרים, נבחרו מוצרים בהם כמו בתכשיטים השימוש בהשראה נבע מחיפוש צורני, געגוע למשחקי ילדות, או שימוש בו שוב כאיקון או כרובד תרבותי נוסף.
נבחרו 4 מוצרים שונים המיצגים את נקודת ההשקפה הנ"ל: תיונים בעיצוב העגור היפני, הפורש כנפיו עם ספיגת המים בו, דגמי חיות יצוקות מחומר קרמי, כבד וכלי שולחני למרכז השולחן בהשראת משחק הילדות: מגדת העתידות. העיצוב האחרון – מפיות שולחן מקופלות בהשראת קיפולי בגדים, ודגמי אורימי כאשר הוראות הקיפול הן חלק מהעיצוב הגרפי של המפיות.
סיכום
בחירת מגוון המוצגים לתערוכה, פותחת דו שיח מרתק על מקומו של האוריגמי בשדות העיצוב כחלק מהתפרסותו האינטרדסיפלינרית בתחומי החינוך המדע ההנדסה והטכנולוגיה. העיצוב הנושק לכל אחד מתחומים אלו מנצל את מנעד תכונותיו ומשאיר בו את אותו הקסם שמרגש ילדים ובוגרים כאחד.
ביבליוגרפיה
1.http://www.designswan.com/archives/every-origami-15-origami-inspired-product-designs.html
2. http://www.akirafujimoto.com/exhibition
3. http://www.miwaart.com/packaged.htm
5. http://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/6727/PAP_WEINAND_666.pdf?sequence=1
5. Buri H., Weinand Y. Origami – Folded Plate Structures, Architecture, [on line ] WCTE Miyazaki, Japan, 2008 conference proceedings
6. http://ibois.epfl.ch/page-10889-en.html
7. Origamics in architecture: a medium of inquiry for design in architecture arzu gönenç sorguç, ichiro hagiwara and semra arslan selçuk origamics in architecture metu jfa 2009.2.12 (26:2) 235-247
8.http://origamiblog.com/andre-lima-origami-fashion-comparison-brazilian-designer/2008/06/26
9. http://www.smacs.co.za/blogs/smacs-talk/7062394-the-flux-chair-the-next-design-classic